
2014.gada 22.-24.oktobrī Mārupes novada PII”Zeltrīti” uzņēma Nordplus Junior 2014 projekta “Today a child, tomorrow – a leader”(Šodien – bērns, rītdien – līderis) partnerus no Zviedrijas, Norvēģijas un Islandes. Latvijas pārstāvji – PII “Zeltrīti”bija izvēlēti par šī projekta koordinatoriem. Projekts ilga 2 gadus.
2014.gada rudenī

- izveidojām projekta logo
- sagatavojām prezentāciju par sporta aktivitātēm mūsu iestādē (sporta skolotāja Evita Vītoliņa) un video filmiņu par iestādi sadarbībā ar Lūkasa Eņģeļa mammu Ingrīdu (Liels paldies par atsaucību!)
- sagaidījām viesus ar skaistu koncertu
- rādījām atklātās sporta nodarbības
- stāstījām partneriem par Latviju, Rīgu un Mārupi – viesi ciemojās arī Mārupes novada Domē un PII “Lienīte”
2015.gada janvārī otrā projekta sanāksme notika Norvēģijā (vairāk lasiet Zeltrītu avīzes 5.nr.) , bet septembrī trešā projekta dalībnieku tikšanās – Zviedrijā.
Nordplus Junior 2014 projekta apkopojums (angļu valodā)
***
Nordplusprogrammu1988./1989. gadā izveidoja Ziemeļu Ministru padome. Sākotnēji programmā piedalījās tikai Ziemeļvalstis, taču kopš 2008. gada piedalās arī Baltijas valstis. Nordplus Jauniešu programma atbalsta dažādas aktivitātes pirmsskolu un skolu izglītības jomā Ziemeļu un Baltijas reģionā, lai veicinātu izglītības kvalitātes uzlabošanu, izglītības radošuma un jauninājumu attīstību, attīstītu Ziemeļvalstu izglītības pārstāvju un institūciju sadarbību un veicinātu kopējas Ziemeļvalstu un Baltijas izglītības telpas izveidi.
2013. gada oktobrī PII “Zeltrīti” izglītības psiholoģe Diāna Putniņa devās uz Stokholmu, lai piedalītos Nordplus 2013 kontaktseminārā, kuru organizēja The Norwegian Centre for International Education (SIU). Kontaktsemināra mērķis bija satikties ar potenciālajiem projekta partneriem un vienoties par sadarbību. Kopumā no Latvijas uz Stokholmu devās 13 dažādu izglītības iestāžu pārstāvji. PII “Zeltrīti” bija vienīgā pirmsskolas izglītības iestāde no Latvijas, kurai tika dota lieliskā iespēja piedalīties seminārā un iepazīties ar kolēģiem no Skandināvijas un Baltijas valstīm, lai izstrādātu kopīgu projekta pieteikumu un piedalītos Nordplus projektu konkursā 2014. Semināra laikā tika uzsākta sadarbība ar Viimsi bērnudārzu no Igaunijas, Haugland bērnudārzu no Norvēģijas, pirmsskolu Krokens no Zviedrijas. Vēlāk mums pievienojās pirmsskola Akrasel no Islandes. Pēc atgriešanās no kontaktsemināra visi sadarbības partneri savās izglītības iestādēs strādāja pie projekta idejas, par kuru bijām vienojušies Stokholmā. Mūsu projekta tēma ir: kā attīstīt sociālās prasmes pirmsskolas vecuma bērniem, kuras viņiem kā nākotnes pieaugušajiem vēlāk būtu noderīgas profesionālajā dzīvē. Projekta nosaukums ir “Today a child, tomorrow – a leader”(Šodien – bērns, rītdien – līderis). Projekta pieteikuma izstrādes laikā tika precizētas aktivitātes, kuras tiks īstenotas visu projektā iesaistīto partneru izglītības iestādēs, ja projekta pieteikums tiks apstiprināts. PII ‘Zeltrīti” ir atbildīga par sporta aktivitātēm, kuras attīsta tādas sociālās prasmes kā darbs komandā, sadarbības prasmes, pacietība, neatlaidība, paškontrole un pašdisciplīna.
Visus projekta pieteikumus Nordplus Jauniešu programmā vērtē divi eksperti: viens eksperts no Latvijas, otrs – no Zviedrijas. Abu ekspertu vērtējumi tiek summēti un apstiprināti tiek visaugstāk novērtētie projektu pieteikumi. Konkurence ir liela. Iesniegto projektu pieteikumu skaits vairāk nekā divas reizes pārsniedz pieejamo finansējumu. Mēs ar nepacietību gaidījām ekspertu vērtējumu.
Projekts tika apstiprināts un 2014.gada oktobrī notika pirmā projekta partneru tikšanās Mārupes PII “Zeltrīti”. Mēs dalījāmies pieredzē, kā attīstīt sociālās prasmes ar sportiskām aktivitātēm. Sporta skolotāja Evita Vītoliņa rādīja divas atklātās nodarbības – kā attīstīt sociālās prasmes sporta nodarbībās.
Projekta otro sanāksmi organizēja norvēģu partneri no Haugland bērnudārza. 2015. gada janvārī PII „Zeltrīti” vadītāja Iveta Jirgensone, sporta skolotāja Evita Vītoliņa un izglītības psiholoģe Diāna Putniņa devās uz Bryne, Time pašvaldībā, Norvēģijā, lai iepazīstos ar Norvēģijas izglītības sistēmu, pedagoģiskajām metodēm ikdienas darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem, apmeklētu vairākus privātos bērnudārzus, kā arī iepazītos ar Norvēģijas kultūru, tradīcijām un vēsturi. Haugland bērnudārza vadītāja un īpašniece Kathrine Haugland prezentēja programmu “Drošības aplis”. Viesojoties bērnudārzā Jaerbarnehagen, vērojām “Dusmu pārvaldīšanas programmas” nodarbību, kā arī prezentāciju par sociālo prasmju attīstīšanu pirmsskolas vecuma bērniem un atklāto nodarbību.
Trešo projekta sanāksmi 2015. gada septembrī organizēja mūsu partneri no Krokens pirmsskolas Mölnlycke, Härryda pašvaldībā, Zviedrijā. Sanāksmes laikā iepazināmies ar izglītības sistēmu Zviedrijā, kā dažādas aktivitātes brīvā dabā attīsta sociālās prasmes pirmsskolas vecuma bērniem, un kā tiek radoši izmantots otrreiz pārstrādājamais materiāls. Tikāmies ar brīvdabas pirmsskolas “Högadals preschool” audzēkņiem un viņu skolotājām, vērojām brīvdabas nodarbības un diskutējām ar skolotājām par ikdienas mācību procesu viņu izglītības iestādē. Harryda pašvaldības administrācijas pārstāvji prezentēja Marte Meo metodi, bet mākslas centrā “Åter C” – vērojām kā tiek radoši izmantots otrreiz pārstrādājamais materiāls. Sanāksmē piedalījās mūzikas skolotāja Diāna Kravale un pirmsskolas skolotāja Diāna Pētersone.
2016.gada aprīlī notika projekta noslēguma sanāksme Akrasel pirmsskolā Akranes, Islandē. Iepazināmies ar Islandes izglītības sistēmu, mācību programmu pirmsskolā, kā tiek organizēts ikdienas mācību darbs, kā dažādas aktivitātes brīvā dabā un mūzikas nodarbības attīsta sociālās prasmes pirmsskolas vecuma bērniem. Apmeklējām otru lielāko Akranes pirmsskolu Vallarsel, kura specializējas mūzikā un filozofijā. Vallarsel audzēkņi un skolotājas bija sagatavojuši muzikālu programmu – senas islandiešu dziesmas, kuras pārsteidza ar savu spēku un emocionalitāti.
Projekta partneri apstiprināja, ka daudz guvuši turpmākajam darbam no Latvijas, jo sniedzām praktiskus metodiskos paņēmienus sociālo prasmju attīstībai sporta aktivitātēs. Savukārt mēs guvām pārliecību, ka bērnam dienā svarīgi atrasties svaigā gaisā jebkuros laikapstākļos – (2-5 stundas). Tā bērniem nostiprinās veselība, patstāvība, mērķtiecība, izturība, u.c. dzīvei nepieciešamās sociālās prasmes.
Projekta noslēgumā turpinās kopīgs darbs pie rokasgrāmatas “How to develop social competencies for preschoolers” izstrādes.
Liels paldies Mārupes pašvaldībai par atbalstu, īpaši finansistei L.Levanovičai un grāmatvedei I.Feldšteinei par palīdzību finanšu plūsmas plānošanā.
Izglītības psiholoģe Diāna Putniņa, PII vadītāja Iveta Jirgensone